Zo maak je vegetarische hapjes

Je hoort het steeds vaker: flexitariërs, vegetariërs of veganisten. Velen willen geen vlees meer eten of vinden het niet nodig om elke dag vlees te eten. Daardoor kan het soms wel lastig zijn om een lekkere borrelplank op tafel te zetten. Op deze manier kun je voor iedereen lekkere vegetarische hapjes op tafel zetten.

Vegetarische hapjes

Vlees vervangen

Je hebt vleesvervangers nodig om ervoor te zorgen dat je wel alles binnenkrijgt wat je nodig hebt. Dat betekent niet dat je een vegetarische burger moet kopen (mag wel). Er zijn genoeg producten die jouw een goed, gevarieerd voedingspatroon kunnen bieden zonder vlees. Vegetariërs moeten ervoor zorgen dat ze wel genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgen. Dit zijn voedingswaarden die normaal gesproken in vlees zitten. Deze voedingswaarden kun je terugvinden in verschillende producten zoals groenten, noten, bonen, yoghurt en kaas.

Peulvruchten

Peulvruchten zijn niet alleen erg gezond, maar kunnen ook erg lekker zijn. Peulvruchten zijn plantaardige alternatieven van melk en zitten vol met calcium. Peulvruchten zijn: witte en bruine bonen, sojabonen, kikkererwten, linzen, kapucijners en kidneybonen. Met deze bonen kun je heerlijke burgers of balletjes maken, zoals falafel (van kikkererwten). Je kunt ze ook goed verwerken in een lekkere vegetarische wrap of een salade. Daarnaast kun je ook burgertjes of balletjes die gemaakt zijn van peulvruchten kopen in de winkel, maar let er dan wel op dat hier niet te veel zout in zit (minder dan 1,1 gram per 100 gr)

Groenten met dips

Om ervoor te zorgen dat je geen ijzertekort krijgt, kun je veel groenten eten. Vooral in bladgroenten zit veel ijzer. Maak bijvoorbeeld een groenteplank met dips. Zo kun je voor verschillende soorten groenten kiezen en bijvoorbeeld hummus (gemaakt van kikkererwten). Avocado is hier ook erg lekker bij. Deze vrucht is erg gezond en zit vol met gezonde vetten en andere essentiële voedingsstoffen zoals vezels, vitamine B en E, foliumzuur en kalium. Daarnaast zit er ook veel ijzer in volkoren brood, dat volkoren stokbroodje kan er dus ook nog wel bij!

Kaas

Eentje die het altijd erg goed doet is het kaasplankje. Heerlijk al die verschillende kazen. Nog een voordeel is dat er in kaas erg veel B12 en eiwit zit. Dan ben je dus ook nog eens goed bezig! Maak een heerlijk kaasplankje met verschillende kaasjes. Wijntje erbij? Deze wijnen passen goed bij kaas.

Meer tips nodig?

Als jij nog wel wat extra tips kan gebruiken dan kun je misschien wat inspiratie halen uit onze vegetarische borrelplank. Heb je eigenlijk helemaal geen zin om zelf hapjes te maken? Reserveer dan gewoon een heerlijke Vegetarische High Wine.

vegetarische hapjes veggies

Geschreven op: 11 mei 2020
Marel
Redactie HighWine.nl
Als Content Manager werkt Marel aan redactionele teksten en blogs voor HighWine.nl